
Table of Contents
.......... 1Press Release on Variantâs removal from CSG venues

i





Press Release on Variantâs removal from CSG venues
ByVariant Magazine

Variant magazine have produced a press release addressing the response of James Doherty, Media
Manager of Culture and Sport Glasgow and President of the National Union of Journalists, to a text
published in Variant by Rebecca Gordon Nesbitt. ’The main thrust of the article is to expose the
connections between the various board members of CSG and its trading arm and their multifarious
business interests and strategies for culture, which point to the privatisation of a valuable public
service and the erosion of the common good.’ 

Mute magazine will be hosting a public event covering these events and the wider issue of
neoliberalisation of the arts to coincide with the PUBLISH AND BE DAMNED publishers fair on 3
August, held at Rochelle School, Arnold Circus, London E2. For more details, contact:
variantmag@btinternet.com and anthony@metamute.org 

www.variant.org.uk 

PRESS RELEASE 18 July 2008 Today, on the eve of the Campaign for Press and Broadcasting
Freedom Conference, a letter has been sent to the Ethics Council of the National Union of Journalists
(NUJ) calling for the immediate suspension of its President, James Doherty.

This letter contends that, in his position as Media Manager of Culture and Sport Glasgow, Dohertyâs
actions, and the actions he has been party to with regard to Variant magazine, constitute conduct
detrimental to the interests of the union, rendering him in breach of the unionâs Code of Conduct on
several grounds. 

Culture and Sport Glasgow (CSG), is a limited company with charitable status that was set up to take
over the running of culture and sport from Glasgow City Council, managing a multiplicity of venues â
including libraries, museums and galleries â on behalf of the city council and the people of Glasgow.
The current issue of Variant features an article about the controversial creation of CSG and the
commercialisation of culture, which is based on an academic study undertaken by Rebecca Gordon
Nesbitt at the University of Strathclyde. The main thrust of the article is to expose the connections
between the various board members of CSG and its trading arm and their multifarious business
interests and strategies for culture, which point to the privatisation of a valuable public service and the
erosion of the common good. 

Having passed over the opportunity to comment when contacted earlier this year for his input into
research for this article, on publication Doherty immediately resorted to the threat of legal action over
its content (9 June, re-iterated on 23 June 2008). Whether or not Doherty has sought legal advice at
any point, the threat remains. Of itself, this approach is contrary to the interests of the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom. It also significantly calls into question the NUJ Code of Conduct
which asserts that all journalists joining the union resist âthreats or any other inducements to influence,
distort or suppress information.â It is difficult to see how NUJ members can be expected to uphold
their resistance to threats when its President is busy issuing exactly such threats to non-member
journalists. 

Dohertyâs primary allegation was that the article in question was âlittered with inaccuracies and
potentially defamatory statementsâ (9 June 2008). Variant immediately invited Doherty to identify
such substantial inaccuracies, clearly stating that any significant errors would be corrected. His
response expressed concern âthat the author has referenced newspapers as reliable and accurate

1



sources of facts, which is a major flaw in a so-called piece of academic writing. Out of 36 note
references 12 are directly taken from newspapers.â (23 June 2008) This derision of media sources as
unreliable information per se brings journalism into disrepute. It undermines Rule 6 of the NUJ Ethical
Guidelines which states that members âshall not engage in any practice likely to corrupt the integrity
of the public relations profession, the organisations they represent, the media or the NUJ and its
members.â 

Variant replied on 28 June, rebutting the overwhelming majority of allegations (please see
http://www.variant.org.uk/clarcor.html). That this was possible exposes Dohertyâs reaction as
contravening the first clause of the NUJ Code of Conduct, that every member âat all times upholds and
defends the principle of media freedom, the right of freedom of expression and the right of the public
to be informed.â 

As is made clear in Variantâs response, ânewspapers are an invaluable resource for the academic
researcher as they are for journalists,â and are used in this article in the context of a range of other
sources rather than being the sole basis for the article. Despite Variantâs defence of the use of past
journalism, Doherty continued to discredit the profession in this manner. It is understood that, when
contacted for comment by the BBC, Doherty alluded to Variantâs use of many sources which had been
the subject of upheld complaints to the Press Complaints Commission (PCC). Examination of the PCC
online archive shows only one (not many) of CSGâs complaints to have been upheld, against The Mail
on Sunday (Scottish Edition) from 12 February, 2006. However, this article was not quoted in Variant.
What is surprising in this case is that the President of the NUJ should have had, or claimed to have
had, frequent recourse to the Press Complaints Commission. Incitement of defamation on such a scale
is troubling from one whose role is to defend the freedom of the press. 

While awaiting Dohertyâs litany of alleged inaccuracies, Variant learnt that an order had been issued
to remove the journal from CSG managed venues. When a London-based journalist telephoned
Tramway (CSGâs flagship arts venue) to determine the source of this censorship, they were referred to
James Doherty. In a reply to a Scottish Artists Union query about whether the magazine had been
banned from CSG venues (25 June 2008), Doherty appears to implicate himself in the decision,
aligning himself with the removal of the magazine and seemingly supporting its removal. 

Todayâs letter to the NUJ, signed by the editors of Variant and the author of the article, maintains that
Dohertyâs immediate recourse to legal threats and his justification of attempts at censorship
surrounding Variantâs removal from CSG venues represent an obvious conflict of interest with his role
in the NUJ to uphold and defend the principles of media freedom, the right of freedom of expression,
and the right of the public to be informed. âThe New Bohemiaâ by Rebecca Gordon Nesbitt Variant
issue 32, Summer 2008 Text version: http://www.variant.org.uk/32texts/CSG.html PDF version:
http:/www.variant.org.uk/pdfs/issue32/Variant32RGN.pdf PDF of CSG structure diagram:
http:/www.variant.org.uk/pdfs/issue32/csg_diagram.pdf 

Variant co-editors and the author of the article, Rebecca Gordon Nesbitt, will be speaking in London
on 3 August 2008 at a public event organised by Mute magazine to coincide with the PUBLISH AND
BE DAMNED publishers fair, held at Rochelle School, Arnold Circus, London E2. For more details,
contact: variantmag@btinternet.com http:/www.metamute.org http:/www.variant.org.uk 

2


	Press Release on Variantâs removal from CSG venues

